Er bestaan veel uitdrukkingen die gerelateerd zijn aan eten of drinken. Volgens een oud gezegde is afwisseling bij het eten belangrijk: “verandering van spijs doet eten”.
Vandaar dat Histotainment naast de bekende High-Tea ook een High-Coffee aanbiedt met verschillende soorten koffie en huisgemaakte lekkernijen op basis van koffie.
Deze High-Coffee kan gecombineerd worden met een aantal lezingen, waaronder “De geschiedenis van de koffie”, of een lezing over Duitsland, waar immers al eeuwenlang veel koffie wordt gedronken.
Zo staat een van de oudste Europese koffiehuizen in het Duitse Leipzig. Al in 1711 wordt “Zum Arabischen Coffe Baum” vermeld en het café heeft in al die jaren heel wat koffie geschonken. Pas in 2018 is dit monument -helaas- gesloten! Wel is het historische pand nog te bezoeken, want er is tegenwoordig een koffie-museum in ondergebracht.
Koffie is overigens een dankbaar product om reclame voor te maken. Het is volgens velen immers een product dat emoties losmaakt. Dat verklaart waarschijnlijk waarom slogans van koffiemerken vaak zo lang blijven hangen. “En dan is er koffie… Douwe Egberts koffie, lekkere koffie”.
Of, alweer een aantal jaren geleden: “Moment voor jezelf, moment voor Moccona”, de oploskoffie-variant.
De boodschap van deze oploskoffie-variant is duidelijk: gun jezelf een verwenmoment, even zonder alle dagelijkse beslommeringen. Dat gebeurde in vroeger tijden ook al.
Neem nou dit schilderij van Jean-Etienne Liotard. Het afgebeelde, onbekende meisje geniet in haar eentje van een vers gezet kopje koffie. Wellicht heeft ze haar dagelijkse werkzaamheden inmiddels afgerond en geniet ze van een schaars verwenmoment. Wie zal het zeggen….
Overigens is dit een van de weinige schilderijen van Liotard die uitgevoerd zijn in olieverf (hij had immers een voorkeur voor pastels) en een eerbetoon aan de Hollandse meesters van de 17e eeuw. Het interieur doet denken aan Vermeer, maar dan voorzien van moderne, 18e eeuwse meubels.
Het is mogelijk dat Liotard geinspireerd is door een verblijf in Delft.
Sinds er reclame voor koffie wordt gemaakt, laten beroemde en minder beroemde sterren zich daar graag voor inhuren. Zo verdiende topactrice Julia Roberts ooit een slordige 1,2 miljoen dollar voor een reclamespotje van 45 seconden voor het Italiaanse koffiemerk Lavazza. Of de verkoop er evenredig door toenam….?
En iedereen kent natuurlijk George Clooney, de Hollywoodster die zich voor lange tijd – en voor veel geld – verbond aan Nespresso. “What else?”
Het antwoord op die vraag is vooralsnog een kwestie van “Koffiedik kijken”……
Wat betreft Histotainment kun je “op de koffie komen”. Min of meer, want het onverwachts bij iemand langs gaan zoals de uitdrukking zegt, is in deze Corona-tijd niet mogelijk. Na een reservering is iedereen echter van harte welkom!